Waarom VoIP niet ‘zomaar’ je telefoon vervangt

Waarom VoIP niet ‘zomaar’ je telefoon vervangt

Veel bedrijven zien zich dit jaar gedwongen om over te stappen op bellen via VoIP, Voice over Internet Protocol. Bellen via het internet, heel simpel gezegd. Dat komt omdat KPN in september een einde maakt aan de ISDN 1 en 2 lijnen, waar de afgelopen tientallen jaren een groot deel van het commerciële telefoonverkeer overheen liep. Voor bedrijven die nu gaan overstappen op VoIP is het belangrijk om te weten dat VoIP niet zomaar een vervanging is. Het biedt namelijk veel meer dan ISDN en daar kun je gebruik van maken. De belangrijkste voordelen van onze VoIP partner Xelion op een rij.

1. De softphone

Een VoIP telefoon is een digitale telefoon. Dat betekend dat de spraak niet langer over de telefoonlijn loopt, maar via de netwerkkabel of via de wifi. Dit levert een bijzondere nieuwe mogelijkheid op: de softphone. Hiermee kun je ook zakelijk bellen, gewoon met je eigen telefoonnummer, vanaf je laptop, tablet, of smartphone. Gebruik je jouw smartphone dan bel je dus niet via de telefoonpaal, maar via je dataverbinding. Ideaal als je overal zakelijk bereikbaar wilt zijn, zonder een extra simkaart te gebruiken.

2. Oneindige overflows

Keuzemenu`s, wachtrijen en vrolijke muziekjes. Daar is niets nieuws aan. Wat wel mogelijk is met VoIP is de mogelijkheid om oneindige overflows te creëren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als iemand Piet probeert te bereiken hij of zij uiteraard eerst naar zijn nummer belt. Is Piet in gesprek, of niet aanwezig, dan wordt de beller doorgeschakeld naar iemand anders van de afdeling en daarna eventueel naar weer iemand anders van zijn afdeling. Neemt er niemand op? Dan komt de beller pas terecht bij de receptie. Door overflows te gebruiken kun je dus heel precies programmeren hoe het telefoonverkeer binnen je bedrijf verloopt.

3. Koppelingen

VoIP is bij uitstek geschikt om te verbinden met allerlei andere applicaties die je binnen je bedrijf gebruikt, zoals bijvoorbeeld CRM. Het is dan mogelijk om als je gebeld wordt direct de klanteninformatie tevoorschijn te halen op je computer. Vooral voor de klantenservice afdeling, of voor een salesafdeling is dat natuurlijk enorm makkelijk en interessant.

4. Flexbellen

Bij flexwerken hoort natuurlijk ook flexbellen. Steeds meer kantoren hanteren geen vaste werkplekken meer. Als je op kantoor komt, pik je gewoon een bureau in dat je bevalt en ga je daar werken. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je bereikbaar bent op je eigen nummer. Met VoIP kan dat. Door je nummer te koppelen aan een code kun je als het ware inloggen op de telefoon, waarna die automatisch wordt gekoppeld aan jouw eigen nummer. Een tweede grote voordeel is dat de receptie zo direct kan zien dat jij aanwezig bent en waar je aan het werk bent.

5. Zero Touch Provision (ZTP)

Met ZTP kun je veel tijd besparen. Traditioneel moest ieder toestel apart worden geïnstalleerd. Met ZTP kun je de configuratie al doen, voordat de toestellen überhaupt geleverd zijn. Met ZTP hoef je de toestellen alleen maar te verbinden. Vervolgens maken zij contact met de server waar ze automatisch worden geupdate met alle voorgeprogrammeerde informatie.

Wil je meer weten over VoIP-bellen van Random Solutions? En over de mogelijkheden die wij bieden? Neem dan contact met ons op.