Over Nederlandse kaas uit Hong Kong en gebakken lucht in de ICT

In het centrum van Hong Kong bevindt zich een curiositeit. Tenminste voor Aziaten dan. Het is een Nederlandse kaasboer die tot de conclusie kwam dat er in dit super internationale stukje zakenparadijs vast een markt voor was. Ik kwam hem een aantal jaar geleden tegen. De man was duidelijk blij verrast om een andere Nederlander te zien die zijn zaak kwam bezoeken. Nederlandse kazen stonden alom opgesteld (ze waren van binnen hol verklapte hij) en de prijzen… die waren simpelweg belachelijk. Toen de kaasboer mijn ontstelde blik zag (ik was eigenlijk van plan een stukje te kopen) legde hij het gauw uit: “dat moet wel, anders verkoop ik hier niets”. Er ging een wereld voor me open.

Grote flop

We gingen er even rustig voor zitten. Uiteraard met een plankje oerhollandse kaasblokjes erbij. En een glaasje wijn, want die verkocht hij ook. Toen begon hij zijn merkwaardige verhaal. In eerste instantie had hij zijn handel heel Nederlands aangepakt. Winkel begonnen, kaas geïmporteerd, wat promotie gemaakt en de prijzen redelijk gehouden. Niets bijzonders, maar het werd een grote flop. Er kwam geen Hong Kong’er op af. Kennelijk had hij iets verkeerds gedaan.

Bijzonder advies

Hij schakelde een vriend in met verstand van zaken doen in Hong Kong. Die keek tien minuten rond in zijn etablissement en kwam met een nogal bijzonder advies: één, je moet ook wijn gaan verkopen. En twee, je moet je prijzen verdrievoudigen. Het is nu simpelweg niet exclusief genoeg.

Verbouwereerd volgde de kaasboer het advies op en met succes. Zijn zaak loopt nu als een trein bij Chinese zakenlui die hun klanten en gasten iets bijzonders voor willen schotelen.

Prijs zegt niet alles over de kwaliteit

Je vraagt je nu wellicht af wat dit verhaal met Nederlandse ICT te maken heeft. Eigenlijk best wel veel. Ook in Nederland zijn prijzen, ondermeer voor ICT, niet altijd gelinkt aan de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt.

De prijzenpiramide

Om een voorbeeld te geven. Bestel je deze blog bij een ZZP’er, dan kost hij ergens tussen de 50 en 100 euro. Misschien wil je verzekerd zijn van meer kwaliteit en schakel je een goedkoop bureau in: tussen de 100 en 250 euro. Minimaal. Wil je echt uitpakken, dan schakel je een gerenommeerd marketingkantoor in waar de groten van het Nederlandse zakenwezen ook de deur platlopen. Kosten: makkelijk 500 tot 1000 euro voor een blog van 500 woorden.

Prijs versus kwaliteit

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat de kwaliteit van dit stuk beter wordt als je overstapt van de ZZP’er naar een bureau met meer expertise in huis. Maar in hoeverre wordt het nog daarna nog beter? Niet heel veel waarschijnlijk. Toch zijn de grote bureaus geliefd. Maar dan niet zozeer vanwege de kwaliteit, maar vanwege de statuur. Net zoals de Nederlandse kaas in Hong Kong.

Statuur boven kwaliteit

Grote bedrijven zijn vaak politieke organisaties waar beslissingen anders worden genomen. Het gaat niet zozeer om efficiëntie en effectiviteit, maar meer om aan te geven dat je alleen met het beste van het beste genoegen neemt. Want dat past weer bij de eigen statuur. Bovendien krijgen afdelingen bij dit soort grote jongens vaak een vaste pot geld om te verbrassen. En als je die niet opmaakt krijg je volgend jaar wellicht minder. En dat is uiteraard niet de bedoeling. En dit zijn maar een paar factoren, waar je als MKB’er je hoofd niet achter krijgt. Er zijn er nog veel meer.

Je vraagt je er bijna door af wat je in vredesnaam verkeerd doet: moet ik mijn prijzen soms ook verhogen en doen alsof ik Steve Jobs ben?

Misschien toch niet…

Random Solutions: geen overbodige lucht, wel service

Nu wil ik met deze blog grote bedrijven niet volledig de grond in boren. Voor grote projecten op een grote schaal zijn ze zonder meer het beste. Maar voor prijs/kwaliteit zit je bij een MKB’er als Random Solutions een stuk beter. Wij hanteren geen dure overhead, rijden in niet superluxe leaseauto’s en pronken niet met een kantoor in een grachtenpand. Wat we wel doen: dezelfde kwaliteit leveren voor een fatsoenlijke prijs, waarbij we een serviceniveau bieden waar ieder topbedrijf jaloers op kan zijn. Waarom? Omdat dat is wie we zijn. Omdat ik niet anders zou willen. En daar ben ik trots op ook!